Zonder meer, een van de meest indrukwekkende verhalen die ik van de Filipijnen vernam, was het verhaal van de beeldend kunstenaar Jose Rizal. Buiten het beroep van kunstenaar, is hij  bekend dokter (zijn geboortedag wordt ieder jaar in Heidelberg (Duitsland)  herdacht als ook een zeer voornaam dokter. Maar ook staat hij natuurlijk bekend als de meest grote vrijheidsstrijder waar ikzelf ooit van had gehoord en  op jonge leeftijd sprak hij meer dan 20 talen vloeiend. In het Spaans Koloniale land de Filipijnen was en is Jose Rizal Rizal de meest bekende persoon in de Filipijnen. Vrijwel in iedere school in de Filipijnen zul je een beeld van Jose Rizal aan kunnen treffen. Wat veel mensen niet weten is dat deze Jose Rizal ook voor heel Europa en wellicht de hele wereld een belangrijke rol heeft kunnen spelen. Zo bestaan er duidelijke linken met belangrijke vernieuwers in Europa die ik op heb kunnen speuren. Een paar belangrijke linken zijn bijvoorbeeld:

- zijn contact in Londen met de bekende Beckett familie. De vermoedelijke tante  van de bekende Samuel Beckett, Gertrude Beckett werd heel erg verliefde op Jose Rizal en bij zijn vertrek uit Londen en zijn aansluitende tocht naar Parijs, was dit een groot drama voor de vrouw Gertrude Beckett. Ze had immers haar zinnen gezet om Jose Rizal als haar man te willen bemachtigen.  Haar vermoedelijke rijs om Jose Rizal achterna te willlen reizen naar Parijs, kan gezien worden als een actie van het jonge neefje Samuel Beckett om  zich in die omgeving van Parijs te bekommeren over mensen in hele grote armoede (zoals eigenlijk in de hele Filipijnen door hun koloniaal bestaan van Spanje beschouwd kon worden) De vraag van Samuel Beckett moet zijn geweest:

1 Wat is werkelijke armoede?

2 Wat is hoop?

3 Wat is werkelijke liefde?

Een groots onderzoek in deze 3 zeer belangrijke gebieden, zorgden er voor dat Samuel Beckett een jaar lang tussen de allerarmsten van Parijs wilde gaan leven.

En dat hij  dan 2 hoofdrolspelers kiest (Fabier en Estrabon) 2 losers in Parijs) die uiteindelijk de hoop ontvangen van "werkelijke liefde"  en deze langs een zeer moeizame weg werkelijk kunnen gaan ontdekken. Het was een prachtig en zeer indrukkend verhaal geworden en het is dus zeker niet voor niets dat Samuel Beckett met dit verhaal in 1 keer wereld beroemd is geworden. In Europa heeft het verhaal heel veel volgers gehad, bijvoorbeeld nog recent door jonge Italiaanse film-makers die zijn personages Pozzo & Lucky willen gaan uitdrukken ( De BAAS en de SLAAF) Natuurlijk kun je hierbij ook gaan denken aan de landen SPANJE en DE FILIPIJNEN. Zie als naslag: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wachten_op_Godot

Maar buiten Samuel Beckett, ben ik nog veel meer contacten van Jose Rizal tegen gekomen. Mensen die allen een groot ontzag en voorbeeld zagen in de Filipijn Jose Rizal.

Je kunt hierbij natuurlijk ook denken aan zijn contact met mensen als Rudolf Steiner en Sigmund Freud, evenals Samuel Beckett belangrijke vernieuwers uit Europa. En dan zullen er natuurlijk nog veel meer mensen te bedenken die in zijn voorbeeld zijn gegaan.

 

 

Without question, one of the most impressive stories I heard from the Philippines was the story of the visual artist Jose Rizal. Outside the profession of artist, he was a well-known doctor (his birthday is commemorated every year in Heidelberg (Germany) as also a very distinguished doctor.
But of course he is also known as the greatest freedom fighter I myself had ever heard of and at a young age he spoke more than 20 languages ​​fluently. In the Spanish Colonial country of the Philippines, Jose Rizal Rizal was and is the most famous person in the Philippines. You will find a statue of Jose Rizal in almost every school in the Philippines. What many people do not know is that this Jose Rizal has also played an important role for all of Europe and perhaps the whole world. For example, there are clear links with important innovators in Europe that I have been able to trace. A few important links are for example:

- his contact in London with the famous Beckett family. The presumed aunt of the famous Samuel Beckett, Gertrude Beckett became very much in love with Jose Rizal and on his departure from London and his subsequent trip to Paris, this was a great drama for the woman Gertrude Beckett. After all, she had set her sights on getting Jose Rizal as her husband. Her presumed reason to want to follow Jose Rizal to travel to Paris, can be seen as an action of the young nephew Samuel Beckett to care about people in extreme poverty in that area of ​​Paris (as in the whole Philippines by their colonial existence of Spain) Samuel Beckett's question must have been:

1 What is real poverty?

2 What is hope?

3 What Is True Love?

A major investigation into these 3 very important areas made Samuel Beckett want to live among the poorest of Paris for a year.

And that he then chooses 2 protagonists (Fabier and Estrabon) 2 losers in Paris) who eventually receive the hope of "real love" and can really discover it through a very difficult way. It had become a beautiful and very impressive story and it is certainly not for nothing that Samuel Beckett became world famous with this story in one go. In Europe, the story has had many followers, for example recently by young Italian film makers who want to express its characters Pozzo & Lucky (The BOSS and the SLAAF) Of course you can also think of the countries SPAIN and THE PHILIPPINES. See for reference: https://en.wikipedia.org/wiki/Waiting_for_Godot

 

But besides Samuel Beckett, I have come across many more contacts from Jose Rizal. People who all saw great awe and example in the Filipino Jose Rizal.

You can of course also think of his contact with people such as Rudolf Steiner and Sigmund Freud, as well as Samuel Beckett, important innovators from Europe. And then of course there will be many more people to think of who have followed his example.

Uiteindelijk had beeldend kunstenaar, onderzoeker Hans de Groot een zeer grote behoefte om veel van zijn indrukken uit te gaan drukken in getekende beelden. (zie hieronder)

Ultimately, the visual artist, researcher Hans de Groot, had a great need to express many of his impressions in drawn images. (see below)

Theaterproject:

"Drama als leven"

Theater project:

"Drama as life"

Het leven voorgesteld als een drama, klinkt misschien gelijk heel erg zwaar. Maar zo zwaar is het niet. We drukken uit van wat we  meemaken en laten zien wat we  beleven. In een bijzonder verhaal neemt je mee naar de megaheld Jose Rizal en vertel ik je graag dat hij ooit met een  schip van de Filippijnen naar Londen is gegaan.

De zee neemt je mee en tovert je mee in blauwe kleuren, golven, dijning, zeemansliederen, stoere telkens weer opnieuw opgeklopte en nog meer smeuige verhalen die als vermaak konden dienen. Het schip was niet groot en men was tot elkaar aangewezen en daarbij was vertier natuurlijk niet een laatste genoegen.

Dit is de eerste scene van het stuk en krijgt als werktitel mee: De bootreis. Alles wat met bootleizen te maken heeft kan er in gestopt worden. De kantoorman die zich in zijn geheime uurtjes verplaast als zeerover is bijvoorbeeld een tegenhanger van iets dat sleur kan zijn. Alles dat altijd hetzelfde lijkt te zijn geeft sleur en kan de drang naar iets anders bewerkstelligen. Helamaal wannneer er geen duidelijk doel voor de mens aanwezig zal zijn. Het kan dan alles zijn. Er is een decor.

Presented as a drama, life may sound very tough right away. But it is not that heavy. We express what we experience and show what we experience. In a special story you take to the mega hero Jose Rizal and I would like to tell you that he once went from the Philippines to London on a ship.

The sea takes you along and conjures you up in blue colors, waves, thining, seaman's songs, tough time and time again whipped up and even more creamy stories that could serve as entertainment. The ship was not large and they had been appointed to each other and entertainment was of course not the last pleasure.

 

This is the first scene of the play and is given the working title: The boat trip. Everything that has to do with boat trips can be put in it. For example, the office man who travels in his secret hours as a pirate is a counterpart to something that can be routine. Everything that always seems to be the same is a drag and can bring about the urge for something else. Especially when there will be no clear purpose for man. It can then be anything. There is a decor.

als illustratie van het uitdrukken van drama geef ik je graag dit voorbeeld van de groep Taraf de haidouks. Een onvergelijkbare muzikant die muziek laat horen door een gebroken snaar. (in 1 woord: geweldig!)

as an illustration of the expression of drama I would like to give you this example from the group Taraf de haidouks. An incomparable musician who makes music heard through a broken string. (in 1 word: fantastic!)

Al lange tijd ben ik bezig met het idee om een theaterstuk te gaan realiseren.

Het verhaal is het de tot stand koming van het wereldberoemde toneelstuk van "Wachten op Godot" van de Ierste schrijver Samuel Beckett. Toch heeft het ontstaan van "Wachten op Godot" een oorsprong dat weinig mensen zich beseffen. Hier toch wat meer duidelijkheid in te geven is een belangrijk streven dat we hebben met dit stuk.

 

For a long time I am working on the idea to realize a play.
The story is the coming into being of the world famous play "Waiting for Godot" by the Ierste writer Samuel Beckett. Nevertheless, the emergence of "Waiting for Godot" will have an origin reason that few people realize. Nevertheless, here I will enter some clarity of this important piece  that we wanted to clear more better for everyone.

Hieronder zie je een mooi Beeld met een mooie tekst van Loes ten Ancher en Floor Basten: