Bert Hellinger

Bert Hellinger (geboren op 16 december 1925 in Leimen, Baden, Duitsland als Anton Hellinger) is een Duitse psychotherapeut die wordt geassocieerd met een therapeutische methode die vooral bekend staat als Familieopstellingen en Systeemopstellingen. In de afgelopen jaren is zijn werk voorbij deze formaten geëvolueerd tot wat hij nu Movements of the Spirit-Mind noemt. Enkele duizenden beroepsbeoefenaren wereldwijd, beïnvloed door Hellinger, maar niet noodzakelijkerwijs hem volgend, blijven zijn oorspronkelijke inzichten toepassen en aanpassen aan een breed scala aan persoonlijke, organisatorische en politieke toepassingen.

Bert Hellinger (born 16 December 1925, in Leimen, Baden, Germany as Anton Hellinger) is a German psychotherapistassociated with a therapeutic method best known as Family Constellations and Systemic Constellations. In recent years, his work has evolved beyond these formats into what he now calls Movements of the Spirit-Mind. Several thousand professional practitioners worldwide, influenced by Hellinger, but not necessarily following him, continue to apply and adapt his original insights to a broad range of personal, organizational and political applications.

Anton Hellinger (16 december 1925 – 19 september 2019),

beter bekend als Bert Hellinger, was een Duitse psychotherapeut geassocieerd met een therapeutische methode die het best bekend staat als Familieopstellingen Conen systeemopstellingen. In de afgelopen jaren evolueerde zijn werk verder dan deze formaten
in wat hij Bewegingen van de Geest-Geest noemde. Enkele duizenden beroepsbeoefenaars wereldwijd, beïnvloed door Hellinger, maar niet noodzakelijk hem te volgen, zijn oorspronkelijke inzichten blijven toepassen en aanpassen aan een breed scala van persoonlijke, organisatorische en politieke toepassingen.

Leven
Anton Hellinger werd in 1925 geboren in een katholiek gezin in Leimen, Baden, Duitsland. Hellinger verklaarde dat de "bijzondere vorm van [katholiek] geloof van zijn ouders het hele gezin voorzag met immuniteit tegen het geloven van de verdraaiingen van het nationaal-socialisme."

Op de leeftijd van 10, verliet hij zijn familie om naar een katholieke kloosterschool te gaan die werd gerund door de Orde van de Jezuïeten waarin hij later werd gewijd en die hem als missionaris naar Zuid-Afrika stuurde.

 

De plaatselijke Hitlerjugendorganisatie probeerde zonder succes de tiener Bert Hellinger te rekruteren. Dit resulteerde in zijn classificatie als 'verdacht van een vijand van het volk' In 1942 werd Hellinger ingelijfd bij het Duitse leger. Hij zag gevechten aan het westfront. In 1945 werd hij gevangengenomen en opgesloten in een geallieerde krijgsgevangenschap. kamp in België. Na te zijn ontsnapt uit de P.O.W. kamp, ​​ging Hellinger terug naar Duitsland. Hellinger trad toe tot de jezuïeten (Society of Jesus), een katholieke religieuze orde, het nemen van de religieuze naam Suitbert, dat is de bron van zijn voornaam "Bert".
Hij studeerde filosofie en theologie aan de universiteit van Würzburg op weg naar zijn priesterwijding. In het begin van de jaren vijftig werd hij naar Zuid-Afrika gestuurd, waar hij werd toegewezen als zendeling bij de Zoeloes. Daar vervolgde hij zijn studie aan de Universiteit van Pietermaritzburg en de Universiteit van Zuid-Afrika, waar hij een B.A. en een universitair onderwijsdiploma, die hem het recht gaf om les te geven op openbare middelbare scholen.

Hellinger woonde 16 jaar in Zuid-Afrika. Gedurende deze jaren was hij pastoor, leraar en tenslotte als directeur van een grote school. Hij had ook de administratieve verantwoordelijkheid voor het hele diocesane district met 150 scholen.
Hij sprak vloeiend de Zulu-taal, nam deel aan Zoeloe-rituelen en kreeg waardering voor het Zulu-wereldbeeld.

Zijn deelname aan een reeks interraciale, oecumenische trainingen in groepsdynamica onder leiding van Anglicaanse geestelijken in Zuid-Afrika in het begin van de jaren zestig legde hij de basis voor zijn vertrek uit het katholieke priesterschap.
De trainers werkten vanuit een fenomenologische oriëntatie.

Ze waren bezig met het herkennen van wat essentieel is uit alle aanwezige diversiteit, zonder intentie, zonder angst, zonder vooroordelen, puur vertrouwend op wat verschijnt.
Hij was diep onder de indruk van de manier waarop hun methoden lieten zien dat tegenstellingen door wederzijds respect met elkaar verzoend konden worden.

Het begin van zijn interesse in fenomenologie viel samen met de zich ontvouwende ontbinding van zijn geloften aan het priesterschap. Hellinger vertelde hoe een van de trainers aan de groep vroeg: "Wat is belangrijker voor jou, je idealen of mensen?
Welke zou je voor de ander opofferen?" Dit was voor hem niet alleen een filosofisch raadsel. Hij was zeer gevoelig voor de manier waarop het naziregime mensen opofferde in dienst van idealen. Hij zei: "In zekere zin heeft de vraag mijn leven veranderd. Een fundamentele oriëntatie op mensen heeft sindsdien al mijn werk gevormd." Nadat hij het priesterschap had verlaten, ontmoette hij zijn eerste vrouw, Herta, en trouwde,
kort na zijn terugkeer in Duitsland. Hij bracht verschillende jaren door in het begin van de jaren 70 in Wenen opleiding in een klassieke cursus in psychoanalyse aan de Wiener Arbeitskreis
für Tiefenpsychologie (Weense vereniging voor dieptepsychologie). Hij voltooide zijn opleiding aan de Münchner Arbeitsgemeinschaft für Psychoanalyse (München Psychoanalytic Training Institute) en werd aanvaard als praktiserend lid van hun beroepsvereniging.

 

In 1973 verliet hij Duitsland voor de tweede keer en reisde naar de Verenigde Staten om opgeleid te worden
gedurende 9 maanden door Arthur Janov.[8][9] Er waren veel belangrijke invloeden die zijn benadering vormden.
Een van de belangrijkste was Eric Berne en Transactionele Analyse.

Toen hij bijna 70 was, had hij zijn inzichten en aanpak niet gedocumenteerd en ook geen studenten getraind om zijn methoden voort te zetten. Hij stemde ermee in dat de Duitse psychiater Gunthard Weber een reeks workshoptranscripties zou opnemen en bewerken. Weber publiceerde het boek zelf in 1993 onder de titel Zweierlei Glück [Grillig Geluk; oftewel Tweede Kans]. In 2017 heeft dit boek zijn 18e druk gehad. Vanaf 2018 had Hellinger meer dan 90 boeken gepubliceerd, waarvan 70 in de catalogus van de Duitse Nationale Bibliotheek (Deutsche National-Bibliothek, Leipzig). Ongeveer de helft van zijn publicaties zijn documentaires over zijn familieopstellingswerk,
opnieuw als workshop transcripties. De andere helft presenteert zijn filosofie. Hellinger sprak zelf over Natural Transcendence als zijn belangrijkste boek [nodig citaat]. Hellinger reisde veel en gaf lezingen, workshops en trainingen door heel Europa, de Verenigde Staten, Midden- en Zuid-Amerika, Rusland, China en Japan. Hellinger vervreemdde sommige potentiële collega's en supporters door zijn eigenzinnige gedrag, zoals het maken van ingrijpende uitspraken die complexe problemen herleidden tot enkele grondoorzaken of zijn manier om klanten soms op een bijtende, autoritaire toon aan te spreken. Veel beoefenaars distantiëren zich van de grondlegger van de methode. Vele anderen zetten hun vereniging voort, de verdere ontwikkelingen integreren in hun eigen praktijk. Tot aan zijn dood op 19 september 2019 exploiteerde Hellinger de Hellinger School met zijn tweede vrouw, Maria Sophie Hellinger.

Anton Hellinger (16 December 1925 – 19 September 2019), known as Bert Hellinger, was a German psychotherapist associated with a therapeutic method best known as Family Constellations and Systemic Constellations. In recent years, his work evolved beyond these formats into what he called Movements of the Spirit-Mind. Several thousand professional practitioners worldwide, influenced by Hellinger, but not necessarily following him, continue to apply and adapt his original insights to a broad range of personal,
organizational and political applications.

 

Life
Anton Hellinger was born into a Catholic family in Leimen, Baden, Germany, in 1925. Hellinger stated that his parents' "particular form of [Catholic] faith provided the entire family
with immunity against believing the distortions of National Socialism." At age 10, he left his family to attend a Catholic convent school run by the Order of the Jesuits in which he was later ordained and that sent him to South Africa as a missionary.

 

 

The local Hitler Youth Organization tried without success to recruit the teenage Bert Hellinger.
This resulted in his being classified as 'Suspected of Being an Enemy of the People' In 1942, Hellinger was conscripted into the German army. He saw combat on the Western front.
In 1945, he was captured and imprisoned in an Allied P.O.W. camp in Belgium. After escaping from the P.O.W. camp, Hellinger made his way back to Germany. Hellinger entered the Jesuits (Society of Jesus), a Catholic religious order, taking the religious name Suitbert, which is the source of his first name "Bert".
He studied philosophy and theology at the University of Würzburg en route to his ordination as a priest.
In the early 1950s, he was dispatched to South Africa where he was assigned to be a missionary to the Zulus.
There he continued his studies at the University of Pietermaritzburg and the University of South Africa where he received a B.A. and a University Education Diploma,
which entitled him to teach at public high schools.

Hellinger lived in South Africa for 16 years. During these years he served as a parish priest, teacher and, finally, as headmaster of a large school.
He also had administrative responsibility for the entire diocesan district containing 150 schools.
He became fluent in the Zulu language, participated in Zulu rituals, and gained an appreciation for the Zulu worldview.

His participation in a series of interracial, ecumenical trainings in group dynamics led by Anglican clergy in South Africa
in the early 1960s laid the groundwork for his leaving the Catholic priesthood.
The trainers worked from a phenomenological orientation. They were concerned with recognizing what is essential out of all the diversity present, without intention, without fear, without preconceptions, relying purely on what appears.
He was deeply impressed by the way their methods showed it was possible for opposites to become reconciled through mutual respect.

The beginning of his interest in phenomenology coincided with the unfolding dissolution of his vows to the priesthood.
Hellinger told how one of the trainers asked the group, "What is more important to you, your ideals or people?
Which would you sacrifice for the other?" This was not merely a philosophical riddle to him. He was acutely sensitive to how the Nazi regime sacrificed human beings in service of ideals.
He said, "In a sense, the question changed my life. A fundamental orientation toward people has shaped all my work since."

After leaving the priesthood, he met his first wife, Herta, and was married, shortly after returning to Germany. He spent several years in the early 1970s in Vienna training in a classical course in psychoanalysis at the Wiener Arbeitskreis für Tiefenpsychologie (Viennese Association for Depth Psychology).
He completed his training at the Münchner Arbeitsgemeinschaft für Psychoanalyse (Munich Psychoanalytic Training Institute)
and was accepted as a practicing member of their professional association.

 

In 1973, he left Germany for a second time and traveled to the United States to be trained for 9 months by Arthur Janov.[8][9] There were many important influences that shaped his approach.
One of the most significant was Eric Berne and Transactional Analysis.

 

Nearing age 70, he had neither documented his insights and approach nor trained students to carry on his methods.
He agreed for German psychiatrist Gunthard Weber to record and edit a series of workshop transcripts. Weber published the book himself in 1993 under the title Zweierlei Glück [Capricious Good Fortune; aka Second Chance]. In 2017 this book had its 18th edition. As of 2018 Hellinger had published more than 90 books, 70 of them listed in the catalogue of the German National Library (Deutsche National-Bibliothek, Leipzig). About half his publishings are documentaries on his family constellation work,
again as workshop transcripts. The other half presents his philosophy. Hellinger himself spoke of Natural Transcendence as his most important book[citation needed]. Hellinger travelled widely, delivering lectures, workshops, and training courses throughout Europe, the United States, Central and South America, Russia, China, and Japan. Hellinger alienated some potential colleagues and supporters by his idiosyncratic behaviour, such as making sweeping statements that reduced complex issues to single root causes or his manner of sometimes addressing clients in a caustic, authoritarian tone.
Many practitioners distance themselves from the method's founding figure. Many others continued their association,
integrating the further developments into their own practices.

Until his death on 19 September 2019, Hellinger operated the Hellinger School with his second wife, Maria Sophie Hellinger.

 

Leven

Anton Hellinger werd in 1925 geboren in een katholiek gezin in Duitsland. Hellinger stelt dat de "bijzondere vorm van [katholiek] geloof van zijn ouders het hele gezin immuniteit verschafte om de verdraaiingen van het nationaal-socialisme te geloven." Op 10-jarige leeftijd verliet hij zijn familie om naar een katholieke kloosterschool te gaan die door de Orde werd gerund waarin hij later werd gewijd en die hem als missionaris naar Zuid-Afrika stuurde.

De plaatselijke Hitlerjugendorganisatie probeerde zonder succes de tiener Bert Hellinger te rekruteren. Dit resulteerde in zijn classificatie als 'verdacht van het zijn van een vijand van het volk'. In 1942 werd Hellinger ingelijfd bij het reguliere Duitse leger. Hij zag gevechten aan het westfront. In 1945 werd hij gevangengenomen en opgesloten in een geallieerde krijgsgevangenschap. kamp in België. Na te zijn ontsnapt uit de P.O.W. kamp, ​​ging Hellinger terug naar Duitsland. Hellinger trad toe tot een katholieke religieuze orde en nam de religieuze naam Suitbert aan, wat de bron is van zijn voornaam "Bert". Hij studeerde filosofie en theologie aan de universiteit van Würzburg op weg naar zijn priesterwijding. In het begin van de jaren vijftig werd hij naar Zuid-Afrika gestuurd, waar hij werd toegewezen als zendeling bij de Zoeloes. Daar vervolgde hij zijn studie aan de Universiteit van Pietermaritzburg en de Universiteit van Zuid-Afrika waar hij een B.A. en een universitair onderwijsdiploma, dat hem het recht gaf om les te geven op openbare middelbare scholen. Hellinger woonde 16 jaar in Zuid-Afrika. Gedurende deze jaren diende hij als pastoor, leraar en ten slotte als directeur van een grote school voor Afrikaanse studenten. Hij had ook de administratieve verantwoordelijkheid voor het hele diocesane district met 150 scholen. Hij sprak vloeiend de Zulu-taal, nam deel aan hun rituelen en kreeg waardering voor hun uitgesproken wereldbeeld.

Zijn deelname aan een reeks interraciale, oecumenische trainingen in groepsdynamica onder leiding van anglicaanse geestelijken in Zuid-Afrika in het begin van de jaren zestig legde de basis voor zijn vertrek uit het katholieke priesterschap. De trainers werkten vanuit een fenomenologische oriëntatie. Ze waren bezig met het herkennen van wat essentieel is uit alle aanwezige diversiteit, zonder intentie, zonder angst, zonder vooroordelen, puur vertrouwend op wat verschijnt. Hij was diep onder de indruk van de manier waarop hun methoden lieten zien dat tegenstellingen door wederzijds respect met elkaar verzoend konden worden. Het begin van zijn interesse in fenomenologie viel samen met de zich ontvouwende ontbinding van zijn geloften aan het priesterschap. Hellinger vertelt hoe een van de trainers aan de groep vroeg: "Wat is belangrijker voor jou, je idealen of mensen? Wat zou je opofferen voor de ander?" Dit was voor hem niet alleen een filosofisch raadsel. Hij was zeer gevoelig voor de manier waarop het naziregime mensen opofferde in dienst van idealen. Hij zegt: "In zekere zin heeft de vraag mijn leven veranderd. Een fundamentele oriëntatie op mensen heeft sindsdien al mijn werk gevormd." Nadat hij het priesterschap had verlaten, ontmoette hij zijn eerste vrouw, Herta, en trouwde kort na zijn terugkeer in Duitsland. Begin jaren zeventig bracht hij enkele jaren door in Wenen, waar hij een klassieke cursus psychoanalyse volgde aan de Wiener Arbeitskreis für Tiefenpsychologie (Weense vereniging voor dieptepsychologie). Hij voltooide zijn opleiding aan de Münchner Arbeitsgemeinschaft für Psychoanalyse (München Psychoanalytic Training Institute) en werd aanvaard als praktiserend lid van hun beroepsvereniging.In 1973 verliet hij Duitsland voor de tweede keer en reisde naar de VS om 9 maanden te worden opgeleid door Arthur Janov. Er waren veel belangrijke invloeden die zijn benadering vormden. Een van de belangrijkste was Eric Berne en Transactionele Analyse. Toen hij bijna 70 was, had hij zijn inzichten en aanpak niet gedocumenteerd en ook geen studenten getraind om zijn methoden voort te zetten. Hij stemde ermee in dat de Duitse psychiater Gunthard Weber een reeks workshoptranscripties zou opnemen en bewerken. Weber publiceerde het boek zelf in 1993 onder de titel Zweierlei Glück [Grillig Geluk; oftewel Tweede Kans]. Gedurende de volgende 15 jaar was hij auteur of co-auteur van 30 boeken. Hellinger reisde veel en gaf lezingen, workshops en trainingen door heel Europa, de VS, Midden- en Zuid-Amerika, Rusland, China en Japan. Hellinger vervreemdde sommige potentiële collega's en supporters door zijn eigenzinnige gedrag, zoals het doen van ingrijpende uitspraken die complexe problemen herleidden tot enkele grondoorzaken of zijn manier om klanten soms op een bijtende, autoritaire toon aan te spreken. Veel beoefenaars distantiëren zich van de grondlegger van de methode. Vele anderen zetten hun vereniging voort en integreerden de verdere ontwikkelingen in hun eigen praktijk.

Hellinger en zijn tweede vrouw Maria Sophie Hellinger exploiteren de Hellinger School.

 

Life

Anton Hellinger was born into a Catholic family in Germany in 1925.

Hellinger states that his parents' "particular form of [Catholic] faith provided the entire family with immunity against believing the distortions of National Socialism." At age 10, he left his family to attend a Catholic monastery school run by the Order in which he was later ordained and that sent him to South Africa as a missionary.

The local Hitler Youth Organization tried without success to recruit the teenage Bert Hellinger. This resulted in his being classified as 'Suspected of Being an Enemy of the People'[3] In 1942, Hellinger was conscripted into the regular German army. He saw combat on the Western front. In 1945, he was captured and imprisoned in an Allied P.O.W. camp in Belgium. After escaping from the P.O.W. camp, Hellinger made his way back to Germany. Hellinger entered a Catholic religious order, taking the religious name Suitbert, which is the source of his first name "Bert". He studied philosophy and theology at the University of Würzburg en route to his ordination as a priest. In the early 1950s, he was dispatched to South Africa where he was assigned to be a missionary to the Zulus. There he continued his studies at the University of Pietermaritzburg and the University of South Africa where he received a B.A. and a University Education Diploma, which entitled him to teach at public high schools.

Hellinger lived in South Africa for 16 years. During these years he served as a parish priest, teacher and, finally, as headmaster of a large school for African students. He also had administrative responsibility for the entire diocesan district containing 150 schools. He became fluent in the Zulu language, participated in their rituals, and gained an appreciation for their distinct worldview.

His participation in a series of interracial, ecumenical trainings in group dynamics led by Anglican clergy in South Africa in the early 1960s laid the groundwork for his leaving the Catholic priesthood. The trainers worked from a phenomenological orientation. They were concerned with recognizing what is essential out of all the diversity present, without intention, without fear, without preconceptions, relying purely on what appears. He was deeply impressed by the way their methods showed it was possible for opposites to become reconciled through mutual respect.

The beginning of his interest in phenomenology coincided with the unfolding dissolution of his vows to the priesthood. Hellinger tells how one of the trainers asked the group, "What is more important to you, your ideals or people? Which would you sacrifice for the other?" This was not merely a philosophical riddle to him. He was acutely sensitive to how the Nazi regime sacrificed human beings in service of ideals. He says, "In a sense, the question changed my life. A fundamental orientation toward people has shaped all my work since."

After leaving the priesthood, he met his first wife, Herta, and was married, shortly after returning to Germany. He spent several years in the early 1970s in Viennatraining in a classical course in psychoanalysis at the Wiener Arbeitskreis für Tiefenpsychologie (Viennese Association for Depth Psychology). He completed his training at the Münchner Arbeitsgemeinschaft für Psychoanalyse (Munich Psychoanalytic Training Institute) and was accepted as a practicing member of their professional association.

In 1973, he left Germany for a second time and traveled to the USA to be trained for 9 months by Arthur Janov. There were many important influences that shaped his approach. One of the most significant was Eric Berne and Transactional Analysis.

Nearing age 70, he had neither documented his insights and approach nor trained students to carry on his methods. He agreed for German psychiatrist Gunthard Weber to record and edit a series of workshop transcripts. Weber published the book himself in 1993 under the title Zweierlei Glück [Capricious Good Fortune; aka Second Chance]. During the next 15 years, he authored or co-authored 30 books.

Hellinger travelled widely, delivering lectures, workshops and training courses throughout Europe, the USA, Central and South America, Russia, China, and Japan. Hellinger alienated some potential colleagues and supporters by his idiosyncratic behaviour, such as making sweeping statements that reduced complex issues to single root causes or his manner of sometimes addressing clients in a caustic, authoritarian tone. Many practitioners distance themselves from the method's founding figure. Many others continued their association, integrating the further developments into their own practices.

Hellinger and his second wife Maria Sophie Hellinger operate the Hellinger School.

Adolf Hitler

Hellinger zorgde voor controverse bij het schrijven van een gedicht gewijd aan Adolf Hitler, waarin de lezer wordt gevraagd iets van zichzelf in Hitler te identificeren en dat deel van zichzelf te respecteren. In het antifascistische tijdschrift "Alert!" verschenen meerdere artikelen hierover.

Incest

Hellingers standpunt over Incest is dat de dader niet gestraft mag worden, wordt in de therapeutische gemeenschap als twijfelachtig beschouwd en wordt samengevat door dit citaat uit een van zijn recente boeken:

Nu over incest. Als je te maken krijgt met gevallen van incest, is een veel voorkomende dynamiek dat de vrouw zich terugtrekt van haar man, ze weigert een seksuele relatie. Dan, als een soort compensatie, neemt een dochter haar plaats in. Dit is een onbewuste beweging, geen bewuste. Maar zie je, bij incest zijn er twee daders, één op de achtergrond en één in het openbaar. Dat kun je niet oplossen tenzij deze verborgen dader wordt binnengehaald. Er komen hele vreemde vonnissen aan het licht. De dochter kan tegen haar moeder zeggen: "Ik doe het voor jou." En ze kan tegen haar vader zeggen: "Ik doe het voor moeder." Wat is het effect van deze zinnen? Incest kan niet meer doorgaan. Als je het wilt stoppen, is dit de beste manier zonder beschuldigingen. Als je een dader voor het gerecht brengt, dan zal het slachtoffer boeten voor wat de dader is aangedaan."

Hellinger vertelt verder het verhaal van een incest/ misbruikslachtoffer dat suïcidaal werd, omdat de dader vervolgd werd.

 

Andere controversiële standpunten van Hellinger

Een slachtoffer van borstkanker kan in het geheim willen sterven vanwege de onbewuste 'oorlog van een vrouw met haar moeder'.
Homoseksualiteit kan het gevolg zijn omdat een jongen onbewust de gevoelens overneemt van een overleden tante of oudtante wanneer er geen vrouwelijke nakomelingen in het lineaire familiesysteem zijn.
Verkrachting en incest creëren een band; de dader moet "gepast respect" krijgen voordat het slachtoffer een band met een ander kan krijgen.

Adolf Hitler

Hellinger created controversy in writing a poem dedicated to Adolf Hitler which asks the reader to identify something of themselves in Hitler and to respect that part of themselves.

Several articles related to this appeared in the Dutch antifascist magazine "Alert!".

Incest

Hellinger's position on Incest that the perpetrator should not be punished is regarded as questionable in the therapeutic community and is summarized by this quote taken from one of his recent books:

Now about incest. If you are confronted with cases of incest, a very common dynamic is that the wife withdraws from her husband, she refuses a sexual relationship. Then, as a kind of compensation, a daughter takes her place. This is an unconscious movement, not a conscious one. But you see, with incest there are two perpetrators, one in the background and one in the open. You cannot resolve that unless this hidden perpetrator is brought in. There are very strange sentences that come to light. The daughter can tell her mother, "I do it for you." And she can tell her father, "I do it for mother." What is the effect of these sentences? Incest cannot go on anymore. If you want to stop it, this is the best way without any accusations.

If you bring a perpetrator to justice, then the victim will atone for what is done to the perpetrator."

Hellinger goes on to tell a story of an incest/abuse victim who became suicidal, because the perpetrator was prosecuted.

 

Other controversial positions taken by Hellinger

  • A breast cancer victim may secretly want to die due to a woman's unconscious "war with her mother."
  • Homosexuality may result because a boy unconsciously assumes the feelings of a deceased aunt or great aunt when there are no female descendants in the lineal family system.
  • Rape and incest create a bond; the perpetrator must receive "due respect" before the victim can bond with another.

 

Werken

Hellinger heeft meer dan 30 boeken gepubliceerd met een gecombineerde verkoop van een miljoen exemplaren in ten minste tien talen. Sommige van zijn boeken vertaald in het Engels zijn onder meer:

 

Hellinger, B. (2001). De eigen waarheden van de liefde: binding en evenwicht in hechte relaties (M. Oberli-Turner & H. Beaumont, Trans.). Phoenix, AZ: Zeig, Tucker & Theisen.
Hellinger, B. (2002). Inzichten: lezingen en verhalen. (J. ten Herkel, vert.). Heidelberg, Duitsland: Carl-Auer-Systeme Verlag.
Hellinger, B. (2002). Over het leven en andere paradoxen: Aforismen en kleine verhalen van Bert Hellinger (R. Metzner, Trans.). Phoenix, AZ: Zeig, Tucker & Theisen.
Hellinger, B. (2003). Afscheid familieopstellingen met nazaten van slachtoffers en daders (C. Beaumont, Trans.). Heidelberg, Duitsland: Carl-Auer-Systeme Verlag.
Hellinger, B. (2003). Rachel huilt om haar kinderen: familieopstellingen in Israël Heidelberg, Duitsland: Carl-Auer-International.
Hellinger, B. (2003). Vrede begint in de ziel: Familieopstellingen in dienst van de verzoening (C. Beaumont, Trans.). Heidelberg, Duitsland: Carl-Auer-Systeme Verlag.
Hellinger, B. (2006). Geen golven zonder de oceaan: ervaringen en gedachten (J. ten Herkel & S. Tombleson, Trans.). Heidelberg, Duitsland: Carl-Auer-Systeme Verlag.
Hellinger, B. (2007). Met God in gedachten. Berchtesgaden, Duitsland: Hellinger-publicaties.
Hellinger, B. & ten Hövel, G. (1999). Erkennen wat is: Gesprekken met Bert Hellinger. Phoenix, AZ: Zeig, Tucker & Theisen.
Hellinger, B., Weber, G., & Beaumont, H. (1998). De verborgen symmetrie van de liefde: wat liefde laat werken in relaties. Phoenix, AZ: Zeig, Tucker & Theisen.


In het Duits:

Zweierlei Glück. Konzept en Praxis der systemische psychotherapie (1993)
Ordnungen der Liebe (1994)
Die Mitte fühlt sich leicht an (1996)
Wo Schicksal wirkt und Demut heilt - ein Kurs für Kranke
Wie Liebe gelegt (1999)
met Gabriele ten Hövel - Anerkennen, was ist. Gespräche über Verstrickung und Heilung
Mit der Seele gehen
Ordnungen des Helfens - Über die Ordnungen und Unordnungen sinnvollen professionellen Helfens
Gedanken wegen
Gottesgedanken - ber die Gottesvorstellungen der Menschen und ihre Wirkungen und Funktionen in Systemen.
Wahrheit in Bewegung
Der große Konflikt
Ein langer Weg - Biografie (2005)
Rachel weint um ihre Kinder - Familien-Stellen mit Überlebenden des Holocaust. Vorwort v. Haim Dasberg (Herder Verlag 3/2004, ISBN 3-451-05443-4)

Referenties

Spring omhoog^ http://www.iag-kongress.com/2007/en/
Omhoog springen ^ Hellinger, B., Weber, G., & Beaumont, H. (1998). De verborgen symmetrie van de liefde: wat maakt dat liefde werkt in relaties. Phoenix, AZ: Zeig, Tucker & Theisen. blz. 327
^ Ga naar: a b Cohen, DB (2006). "Family Constellations": een innovatief systemisch fenomenologisch groepsproces uit Duitsland. The Family Journal: counseling en therapie voor stellen en gezinnen. 14(3), 226-233.
Spring omhoog ^ Hellinger, B. (2001a). De eigen waarheden van de liefde: binding en evenwicht in hechte relaties (M. Oberli-Turner & H. Beaumont, Trans.). Phoenix, AZ: Zeig, Tucker & Theisen.
Spring omhoog^ Hellinger, B. (2003). Afscheid: Familieopstellingen met nakomelingen van slachtoffers en daders (C. Beaumont, Trans.). Heidelberg, Duitsland: Carl-Auer-Systeme Verlag.
Spring omhoog^ Hellinger et al., 1998, op.cit. blz. 328
Jump up^ Love's Own Truths: Bonding and Balancing in Close Relationships, Bert Hellinger
Omhoog ^ Familieopstellingen: een praktische gids voor het ontdekken van de oorsprong van het gezin
Spring omhoog^ http://www.hellinger.com/
Jump up^ Gottesgedanken Bert Hellinger pagina 247
Spring omhoog^ http://books.google.com/books?id=8vUti2ErK9EC&pg=PA124&dq=bert+hellinger+incest&cd=1#v=onepage&q=bert%20hellinger%20incest&f=false
Jump up^ Hoe liefde werkt in koppelrelaties Bert Hellinger pagina 224
Jump up^ Binding en evenwicht in hechte relaties Door Bert Hellinger pagina's 406 - 417
Jump up^ Erkennen wat is: gesprekken met Bert Hellinger Door Bert Hellinger, Gabriele Ten Hövel, Colleen Beaumont pagina's 123-125
Spring omhoog^ http://skepdic.com/therapy.html
externe links

hellinger.com Officiële pagina
hellinger.co.uk Verenigd Koninkrijk website voor Hellinger therapie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Works

Hellinger has published more than 30 books with combined sales of one million copies in at least ten languages. Some of his books translated into English include:

 

  • Hellinger, B. (2001). Love's own truths: Bonding and balancing in close relationships (M. Oberli-Turner & H. Beaumont, Trans.). Phoenix, AZ: Zeig, Tucker & Theisen.
  • Hellinger, B. (2002). Insights: Lectures and stories. (J. ten Herkel, Trans.). Heidelberg, Germany: Carl-Auer-Systeme Verlag.
  • Hellinger, B. (2002). On life & other paradoxes: Aphorisms and little stories from Bert Hellinger (R. Metzner, Trans.). Phoenix, AZ: Zeig, Tucker & Theisen.
  • Hellinger, B. (2003). Farewell family constellations with descendants of victims and perpetrators (C. Beaumont, Trans.). Heidelberg, Germany: Carl-Auer-Systeme Verlag.
  • Hellinger, B. (2003). Rachel Weeping for Her Children: Family Constellations in Israel Heidelberg, Germany: Carl-Auer-International.
  • Hellinger, B. (2003). Peace begins in the soul: Family constellations in the service of reconciliation (C. Beaumont, Trans.). Heidelberg, Germany: Carl-Auer-Systeme Verlag.
  • Hellinger, B. (2006). No waves without the ocean: Experiences and thoughts (J. ten Herkel & S. Tombleson, Trans.). Heidelberg, Germany: Carl-Auer-Systeme Verlag.
  • Hellinger, B. (2007). With God in mind. Berchtesgaden, Germany: Hellinger Publications.
  • Hellinger, B. & ten Hövel, G. (1999). Acknowledging what is: Conversations with Bert Hellinger. Phoenix, AZ: Zeig, Tucker & Theisen.
  • Hellinger, B., Weber, G., & Beaumont, H. (1998). Love's hidden symmetry: What makes love work in relationships. Phoenix, AZ: Zeig, Tucker & Theisen.

In German:

  • Zweierlei Glück. Konzept und Praxis der systemischen Psychotherapie (1993)
  • Ordnungen der Liebe (1994)
  • Die Mitte fühlt sich leicht an (1996)
  • Wo Schicksal wirkt und Demut heilt - ein Kurs für Kranke
  • Wie Liebe gelingt (1999)
  • mit Gabriele ten Hövel - Anerkennen, was ist. Gespräche über Verstrickung und Heilung
  • Mit der Seele gehen
  • Ordnungen des Helfens - Über die Ordnungen und Unordnungen sinnvollen professionellen Helfens
  • Gedanken unterwegs
  • Gottesgedanken - Über die Gottesvorstellungen der Menschen und ihre Wirkungen und Funktionen in Systemen.
  • Wahrheit in Bewegung
  • Der große Konflikt
  • Ein langer Weg - Biographie (2005)
  • Rachel weint um ihre Kinder - Familien-Stellen mit Überlebenden des Holocaust.                        Vorwort v. Haim Dasberg (Herder Verlag 3/2004, ISBN 3-451-05443-4)

References

  1. Jump up^ http://www.iag-kongress.com/2007/en/
  2. Jump up^ Hellinger, B., Weber, G., & Beaumont, H. (1998). Love's hidden symmetry: What makes love work in relationships. Phoenix, AZ: Zeig, Tucker & Theisen. p. 327
  3. ^ Jump up to:a b Cohen, D. B. (2006). "Family Constellations": An innovative systemic phenomenological group process from Germany. The Family Journal: Counseling and Therapy for Couples and Families. 14(3), 226-233.
  4. Jump up^ Hellinger, B. (2001a). Love's own truths: Bonding and balancing in close relationships (M. Oberli-Turner & H. Beaumont, Trans.). Phoenix, AZ: Zeig, Tucker & Theisen.
  5. Jump up^ Hellinger, B. (2003). Farewell: Family constellations with descendants of victims and perpetrators (C. Beaumont, Trans.). Heidelberg, Germany: Carl-Auer-Systeme Verlag.
  6. Jump up^ Hellinger et al., 1998, op.cit. p. 328
  7. Jump up^ Love's Own Truths: Bonding and Balancing in Close Relationships, Bert Hellinger
  8. Jump up^ Family Constellations: A Practical Guide to Uncovering the Origins of Family
  9. Jump up^ http://www.hellinger.com/
  10. Jump up^ Gottesgedanken Bert Hellinger page 247
  11. Jump up^ http://books.google.com/books?id=8vUti2ErK9EC&pg=PA124&dq=bert+hellinger+incest&cd=1#v=onepage&q=bert%20hellinger%20incest&f=false
  12. Jump up^ How love works in couple relationships Bert Hellinger page 224
  13. Jump up^ Bonding and Balancing in Close Relationships By Bert Hellinger pages 406 - 417
  14. Jump up^ Acknowledging what is: conversations with Bert Hellinger By Bert Hellinger, Gabriele Ten Hövel, Colleen Beaumont pages 123-125
  15. Jump up^ http://skepdic.com/therapy.html

External links[edit]